Vindrutetorkare är en så enkel liten sak på framsidan av din vindruta att det kan vara lätt att underskatta deras betydelse – det vill säga tills du hamnar i ett regnväder eller snöoväder. Vid dåliga väderförhållanden är det enda som kan hålla din sikt över vägen fri är de tunna gummilisterna som skrapar bort fukten. Det är därför det är viktigt att veta ett och annat om torkarna som kan göra skillnaden mellan att måsta stanna på vägen eller att tappa sikten. Här är allt du behöver veta för att använda och underhålla dina torkarblad.
Vad är vindrutetorkare?
Vi har alla sett och använt vindrutetorkare. Om du någon gång har hamnat i ett kraftigt regn eller en snöstorm som snabbt skymmer sikten, då har du sett hur viktiga vindrutetorkare faktiskt är. Precis som strålkastare, bakljus, säkerhetsbälten och andra säkerhetsanordningar, håller vindrutetorkare bilen säker på vägen när vädret inte är det bästa.
Vindrutetorkare är inget annat än en lång metallram med en gummikant som får kontakt med glaset. Flera personer är krediterade för att ha uppfunnit konceptet, men den amerikanska uppfinnaren Mary Anderson har äran för att ha introducerat den första fungerande torkaren 1903. Torkarna vi känner till och använder idag kom dock till 1923 i och med att Raymond Andersons uppfinning av intervalltorkare lanserades. . Detta gjorde att torkarna kunde röra sig fram och tillbaka över vindrutan i olika hastigheter, beroende på väderförhållandena och förarens behov.
Nuförtiden finns det ett antal olika vindrutetorkardesigner och storlekar. De flesta av dem har samma grundpricip och form, men tillverkarna kommer ut med nya material varje år. Många torkare är också designade för att fungera under lite olika förhållanden eftersom det krävs olika konstruktioner för att hantera is vs. regn vs. snö vs. skräp. Den stora majoriteten av torkarna tenderar dock att vara för allmänt bruk.
Vanliga torkarblad fungerar för alla årstider, men om du bor i ett område som ofta har snöfall av någon typ, är specialiserade torkare bättre. Specialiserade torkare har unika designegenskaper som större gummikanter, unika materialformler för att överleva kalla temperaturer. Rätt torkarblad för dig, kan kräva att du får testa dig fram innan du hittar dom som fungerar bäst för dig.
Hur fungerar torkarbladen?
Förr i tiden flyttades vindrutetorkarna manuellt med en spak. Även om din arm skulle få ett fantastiskt träningspass med denna design, skulle resultaten inte riktigt bli vad du är van vid med dagens elektriska torkare. Med båda metoderna är dock resultaten relativt desamma: Torkaren skrapar bort vatten och skräp på glaset så att sikten blir klar igen.
Vindrutetorkare arbetar enbart med kraft. Torkargummit kommer i kontakt med glaset, vilket skapar en barriär för att blockera saker från att fly utan att skada glaset under. Utformningen av kanten fungerar i allmänhet bäst i en enda riktning. Kanten kommer att fånga upp fukten eller skräpet när den torkar mot vindrutans ytterkant. Detta flyttar eller skrapar bort allt så att sikten förblir så fri som möjligt.
Vindrutetorkarnas faktiska effektivitet beror på bladets kvalitet (särskilt gummikanten) och torkarhastigheten. För hastighet är det här uppfinningen av blad med intervall eller variabel hastighet ökade effektiviteten hos bladen totalt sett. Det finns inte en enda hastighet som är perfekt för alla väderförhållanden. Faktum är att enbart hastigheten och mängden regn skulle utmana torkarna om de inte hade något sätt att justera sin egen hastighet.
Varje gång ett torkarblad torkar är glaset klart från vatten och skräp. Fram till nästa avtorkning kommer mer vatten och skräp troligen att börja samlas på glaset igen. Ju snabbare en torkare rör sig, desto mer kan den torka i ett givet ögonblick. Vid kraftiga regn krävs till exempel högre hastighet för att glaset ska hållas så klart som möjligt.
Vad får torkarna att röra sig?
Du behöver i allmänhet inte oroa dig för hur vindrutetorkare fungerar eftersom du bara kan ta för givet att de kommer att röra sig när du aktiverar dem. Att känna till mekaniken kan dock hjälpa dig att diagnostisera potentiella problem och kanske till och med fixa om du har kompetensen, verktygen och erfarenheten av att arbeta på dina egna fordon. Åtminstone kommer du att ha lite större insikt om att hitta reservdelar eller få en mekaniker igång på kortare tid, vilket sparar pengar.
Eftersom handvevar inte längre används betyder det att allt görs elektriskt för att flytta torkarna. Det krävs mycket kraft för att få båda paren att röra sig tillsammans, speciellt i höga hastigheter. Det är därför en kombination av en elmotor, växling och vissa länkar gör att allt fungerar utan att du ens märker det när du kör bilen.
Kraften genereras från en liten elmotor. Motorn fäster på någon växel, som fäster på en kam, som fäster på några stänger, som fäster på själva torkarna. Trots komplexiteten i installationen är en genomsnittlig bils torkarsystem faktiskt ganska okomplicerat, särskilt när du jämför det med datorstyrda system som är beroende av ett antal specialiserade bildelar. Detta innebär att delar vanligtvis är lätta att fixa eller byta ut.
Växeln och kammen är där allt kommer ihop med torkarsystemet. Enheten kan multiplicera kraften, eller vridmomentet, hos motorn och sakta ner dess hastighet för att generera den faktiska rörelsen av torkarbladen. Inuti elmotorn styr en enkel elektrisk krets strömmen som tillförs torkarbladen. När ström skickas till bladen rör sig de. Utan ström kommer de att sitta i någon viloställning längs med sin färdvägs båge - vanligtvis längst ner på vindrutan. Vissa vevstakar och länkar håller de två torkarna i rörelse, så allt styrs från en central del.
De flesta moderna vindrutetorkare rör sig i tandem med varandra. Tandemsystemet skapar viss överlappning mellan de två armarna, vilket gör det lättare att rensa vatten och skräp från mitten av vindrutan. Andra rörelsemönster är också vanliga med äldre fordon. Motsatta system har till exempel svängpunkterna i vindrutans hörn och rör sig i motsatta riktningar. Ett fåtal fordonstyper – och de flesta bakre torkarbladen för bakrutan – använder en enkelarm placerad i mitten under glaset.
Viktiga delar av torkarna
Nästan alla torkarblad har samma grunddesign: en metallram med en gummikant och en svängpunkt. Olika tillverkare använder olika material, storlekar, former inom denna design, så det kan vara bra att veta hur varje del fungerar i den större designen och hur olika former eller material kan påverka torkarens effektivitet.
Huvuddelen av ett torkarblad är ramen. Ramen är fäst vid armen och har ofta en vridpunkt för att vinkla bladet mot vindrutan när det rör sig. Aluminium är det mest traditionella rammaterialet eftersom metallen är hållbar men ändå lätt och rostar inte. Ett lager färg är dock vanligt bara för extra skydd och för att passa in i fordonets utseende. Storleksmässigt hittar du ramar mellan 10 och 30 tum långa, med 20 till 22 tum som standard för de flesta fordon.
Den viktiga delen av ett torkarblad är gummikanten. Kanten kommer i kontakt med glasets yta och bildar en ljusbarriär mellan ramen och ytan för att skjuta saker åt sidan. Gummimaterialet tenderar att variera från tillverkare till tillverkare och typ till typ. Kompositgummi, till exempel, kan göras med mer flex och ge. Hårdare och naturliga gummin är också vanliga.
Bladets egg ansluter till ramen via flera punkter som kallas tryckpunkter. Dessa små armar håller inte bara kanten på plats utan håller också trycket på gummit för att bevara kontakten mellan gummit och glaset. Många blad inkluderar också en metallremsa som kallas bladramen som har slitsar och hål för att hålla ersättningsblad vid behov.
Utöver själva bladet finns flera mindre delar av galvaniserat stål (för rostskydd) och andra typer av gummi för att hålla allt vattentätt. Elmotorn som driver bladen tenderar att fästas i ett metallhölje med elektriska ledningar och ett ledningsnät för att ansluta systemet till kontrollerna i fordonets inre. Det finns också en spolarpump och slang för torkarvätskan.
Trots alla de olika delarna som utgör ett vindrutetorksystem, tenderar själva bladen att vara ganska pålitliga under hela sin livslängd. Med regelbunden användning kan du förvänta dig att bladen håller ungefär två eller tre år; tyngre eller mer frekvent användning inkonsekvent dåliga väderförhållanden kan slita ut dem snabbare. När de äntligen går ut är det dags för ett par ersättare.
GETTYIMAGES
Vindrutetorkare har flera små delar att kontrollera när du går för att inspektera dem för defekter eller slitage.
Förläng vindrutetorkarnas livslängd
Alla vindrutetorkare har en viss livslängd på två till tre år eller 1,5 miljoner torkar i genomsnitt, men det finns några steg du kan vidta för att potentiellt förlänga den livslängden, speciellt om du inte använder torkarna konsekvent. I allmänhet gäller att ju mindre de används, desto längre förblir de i gott skick. Med det sagt bör du alltid använda torkarna när det behövs eftersom utbytesblad är mycket billigare än att reparera stötskador.
Regeln "liten användning, inget slitage" för vindrutetorkare har sina begränsningar. I teorin kommer det enda slitage ett torkarblad upplever från friktionen som skapas mellan glaset, luften och de rörliga delarna när det faktiskt torkar. I verkligheten kommer dock bara att vara ute långsamt att slita ner dem, speciellt när det blir varmt ute. Så även om du kan förlänga livet, kommer de inte att vara för evigt. Inspektera alltid vindrutetorkarna för slitage när du inte har använt dem på flera månader.
Med allt detta sagt, här är några tips och tricks du kan använda för att förlänga livslängden på dina vindrutetorkare.
- Håll koll på underhållet. Vindrutetorkare är relativt underhållsfria, men bra rengöring skadar aldrig. Torkare som sitter under långa perioder kommer att samla damm och skräp, särskilt under sommar- och höstmånaderna när saker som pollen och löv finns i luften. För att hålla dem fria, torka försiktigt av vindrutetorkarna med en trasa och lite vatten. Se till att få till gummikanterna för att verkligen hålla avtorkningsytan ren också.
- Tvätta din vindruta med jämna mellanrum. Anta inte att du kan rengöra din vindruta med torkarna och spolarvätskan. Dessa kan göra ett bra tillfälligt jobb med att återställa din sikt genom fönstret, men en djuprengöring är nödvändig för att få den nästan fläckfri. Torka av vindrutan med en trasa och glasrengöringsmedel tar bort streck, fläckar och skräp som kan överanstränga torkarmotorn. Ju mindre motorn behöver arbeta, desto bättre ska dess livslängd vara.
- Skrapa bort snö och is manuellt. Vindrutetorkare kan ha det svårt med tuff is och snö under vintermånaderna. Även om det finns några torkare och spolarvätska avsedda för kyliga förhållanden, kan det extra motståndet och massan överanstränga motorn. Istället räcker det ofta med en enkel isskrapa för att få vindrutan ren.
- Skydda bladen och vindrutan från dåligt väder. Du bör inte oroa dig för dåliga väderförhållanden bara när du kör. Om du lämnar din bil parkerad utanför finns det några steg du kan vidta för att skydda vindrutan och torkarna (och resten av bilen) från väder och vind. Ett exteriört fönsterskydd kan till exempel skydda torkarna och interiören från skadliga UV-strålar och isbildning på vintern. Åtminstone bör du hålla bladen uppe när det är kallt så att gummit inte fastnar och eventuellt lossnar på glaset. Om du planerar att hålla din bil parkerad utomhus under en längre tid, investera i ett bra bilskydd för att skydda hela exteriören.
Vanliga problem med vindrutetorkare och korrigeringar
Det är inte ovanligt att uppleva vissa prestandaproblem med vindrutetorkare, även om de inte är nära utgångsdatumet. I många fall kan dessa problem bero på felaktig installation, tillverkningsfel eller att du köpt fel torkarblad till ditt fordon i första hand. Vissa av dessa problem kan kräva ett ersättningsblad, men det finns i allmänhet mycket du kan göra för att åtgärda de vanligaste problemen utan att spendera mer pengar på nya blad.
LÖSA DELAR
Precis som allt annat som rör sig kontinuerligt under långa perioder, har vindrutetorkare vissa delar, särskilt fästelement, som måste vara åtsittande för att fungera korrekt. Lösa fästen kan minska bladets effektivitet och till och med utgöra en fara vid körning i höga hastigheter.
Det vanligaste fästelementet som lossnar är vridmuttern som håller armen mot torkartransmissionen. När detta blir för löst kommer armen helt enkelt inte att röra sig med transmissionen när systemet är på. Med andra ord torkar torkarna inte. Ibland kanske du till och med märker att det ena torkarbladet rör sig medan det andra bara gungar upp och ner synkroniserat.
- Dra åt muttern. Den goda nyheten är att åtgärden för det här problemet är relativt enkel och okomplicerad: dra åt muttern. Du behöver rätt hylsa eller justerbar skiftnyckel, men muttern ska vara lätt åtkomlig direkt från fordonets framsida. När du vevar ner på muttern, var noga med att ta det lugnt så att du inte använder för mycket kraft. Annars kan du ta bort gängorna på muttern.
TORKARE GNISSLAR
Att torkarna gnisslar när de rör sig över vindrutan är en av de vanligaste – och mest fixbara – problem med vindrutetorkare. Även om detta kan vara ett tecken på att gummikanten slits ner och att det är dags för ett byte, orsakas torkargnisslande också av andra problem som stela eller lösa material eller dålig kontakt med vindrutan.
Om torkarbladen är ganska nya - inom två eller tre års ålder - är det värt att prova några saker innan du når ersättaren:
- Rengör torkarbladen för att ta bort smuts och skräp. Uppbyggnaden kan bara hindra gummit från att vidröra hela glasytan. En våt trasa eller pappershandduk borde räcka för att få jobbet gjort.
- Rengör vindrutan för hand. Om torkarbladen inte är smutsiga kan du ha en ansamling av smuts på själva vindrutan. Vissa glasrengöringsmedel och en mikrofiberhandduk tar bort hinder på vindrutan.
- Fyll på torkarvätskan. Torkarblad behöver en våt yta på glaset för att undvika gnisslande. Om det inte finns tillräckligt med fukt kan du behöva fylla på torkarvätskan om du börjar ta slut.
- Vrid försiktigt gummit. Om gummikanten är för styv kommer den inte att släpa efter torkararmen när den är i rörelse. En försiktig vridning kan lossa den precis tillräckligt för att den ska passa ordentligt igen.
Nyare blad bör svara bra på några av dessa steg. Om inte, eller om bladen precis närmar sig utgångsdatumet, bör du överväga att byta ut dem.
ANDRA LJUD
Onormala ljud som klick, klirr och tjatt är ett tecken på att gummikanten inte kommer i kontakt med glaset. Till skillnad från gnisslande kan tjattrande betyda att själva ramen är huvudproblemet om den är böjd, vriden eller för lös på pivoten för att upprätthålla det tryck som behövs mot glaset. Det här problemet kan vara lite svårare att fixa, men det kräver fortfarande inte omedelbart en ersättning:
- Rengör armarna och knivarna. Även om det inte är lika vanligt att uppbyggnaden orsakar stora ljud förutom gnisslande, kan allvarlig smuts och smuts vara ett problem. Rengör både bladen och vindrutan ordentligt för att utesluta denna orsak.
- Böj bladets ram. Inspektera ramen först. Bladet ska vara parallellt med glaset. Om den inte stämmer överens med vindrutans plan, kan du försöka att försiktigt böja den tillbaka till formen med händerna eller en tång.
Om inget hjälper är det dags att byta ut dina blad.
VATTENSMETANDE
Vattensmetning är ett tecken på att dina blad är antingen gamla eller defekta. När vatten helt enkelt trycks runt istället för att tas bort, beror det vanligtvis på att det mjuka gummit inte bibehåller den kontakt och det tryck som behövs för att fungera korrekt. Vid det här laget måste något göras eftersom torkarna faktiskt inte fungerar under dåliga körförhållanden.
- Inspektera bladets egg. Du kan prova att rengöra bladen och vindrutan för att utesluta ansamling, men det är bäst att titta på bladen först. Tunna lager av gummi skrapar bort med varje tork, så tecken på slitage kommer att märkas efter ett tag.
- Rengör knivarna och glaset.
- Byt ut gummikanten. Vissa blad låter dig ta loss eggen och byta ut den. Om du har ett sådant blad, försök att byta bara eggen för att se om saker och ting förbättras.
Det här är ett svårare problem att åtgärda och är en där det kan vara lättare att bara börja om med en ersättning, speciellt om du inte kan byta ut själva kanten.
DRÖJANDE VATTENDROPPAR
Ser det inte ut som att torkarna faktiskt gör något med din vindruta när det regnar? Vatten kan vara envis när vindrutan är smutsig eftersom den extra smutsen förhindrar att fukten rinner av glaset. Landsbygdsområden och platser med hög förorening är särskilt känsliga för detta problem, vilket kan göra körning särskilt farlig eftersom torkarna är i princip värdelösa.
Den goda nyheten är att torkarna själva förmodligen inte bär skulden. Istället måste du ta itu med friktionen som smutsen skapar:
- Ta bort smuts och smuts på vindrutan. En kraftig glasrengöring kan behövas. Dubbelkolla att torkarkanterna också är rena.
- Lägg till en vattenavvisande behandling på vindrutan. Den specialiserade lösningen kommer att göra det svårare för vatten att fästa vid glaset. Denna behandling kan också hjälpa till att hålla mer damm och smuts från att samlas ett tag.
Detta problem är sällan ett tecken på att du behöver byta ut dina torkarblad. I allmänhet kommer gamla blad eller knivblad fortfarande att smeta och flytta runt vatten, även om de inte helt tar bort fukten från fönstret.
FÖRLORAR TORKARKONTROLLEN
Om du inte har ett gammaldags spakstyrt torkarsystem är dina vindrutetorkare känsliga för elektriska problem. Förlorad kontroll kan hindra torkarna från att slås på eller göra det svårt för dig att stänga av dem. På den elektriska sidan av torkarsystemet finns det några saker som kan gå sönder eller slitas ut. När detta händer kommer du sannolikt att behöva åtgärda eller ersätta källan till problemet:
- Testa kontrollerna. Om du tror att vindrutetorkarna faktiskt fungerar men inte kan kontrollera dem, är det bra att prova andra system kopplade till samma kontroller. Du kan till exempel testa blinkers eller strålkastare. Om de inte fungerar har kontrollerna misslyckats och kommer att behöva åtgärdas av en mekaniker.
- Byt ut säkringen. Ett system som inte startar kan bero på att en säkring har gått. Detta händer när motorn är överbelastad, vilket gör att säkringen går för att skydda resten av kretsen. Kontrollera om det finns hinder som kan tvinga torkarmotorn att överbelastas. Du kan byta ut säkringen själv eller få en mekaniker att göra det.
- Byt ut motorn. I värsta fall kan du upptäcka att motorn själv kämpar eller har dött. En helt död motor kommer inte att göra några ljud och kommer inte att reagera på någon av kontrollerna. En sliten eller skadad motor kan å andra sidan fortfarande fungera men kan låta som att den kämpar för att fungera. I båda fallen är det bästa sättet att få en professionell att byta ut motorn för att få torkarsystemet att fungera igen.
Vanliga torkarreparationskostnader
Medan vindrutetorkarblad är ganska enkla att underhålla och till och med reparera när mindre problem uppstår, är hela systemet komplicerat nog att du kan behöva ringa in en fackman för att få saker reparerade eller utbytta ordentligt. Den goda nyheten är att reparationskostnaderna tenderar att vara mindre än andra huvudkomponenter i ett fordon, men kostnaderna varierar beroende på den faktiska delen av torkarsystemet och den enskilda mekanikern eller bilverkstaden.
Om du behöver en mekaniker för att reparera eller byta ut en torkarkomponent till ditt fordon, kommer din faktiska kostnad att bero på några olika faktorer:
- Deltyp och funktion. Typen och funktionen av delen avgör hur komplicerat det är att reparera eller byta ut. De mekaniska komponenterna som armar och bladkanter tenderar att vara relativt överkomliga att reparera eller byta ut. Elektriska komponenter som motorn och ledningsnätet är dock i allmänhet mer komplicerade att fixa.
- Delkostnad. Om en del behöver bytas ut kan du räkna in priset på ersättningsdelen i det totala priset för reparationerna. Olika delar har olika prislappar - som också är beroende av kvaliteten på delen. Motorer och länkar tenderar att vara dyrare att byta ut än torkarbladen själva.
- Arbetskraftskostnader. Kostnaden för mekanikerns tid kommer till stor del att bero på timpriset och hur mycket tid han eller hon lägger på att slutföra arbetet. Elektriska komponenter kan ta längre tid att arbeta på men kräver generellt professionell hjälp för att repareras korrekt. Om du har en gör-det-själv-attityd kan du spara pengar på arbetskostnader genom att byta ut enkla delar som torkarbladen själv.
För att ge dig en uppfattning om några av de vanligaste reparationskostnaderna för olika komponenter i vindrutetorkarsystemet, här är några uppskattningar:
Köpa nya vindrutetorkare
Om du börjar misstänka att det är dags att byta ut dina vindrutetorkare, eller om du inte kan åtgärda ett problem med de befintliga, måste du börja hitta ersättare. Den viktigaste delen av denna uppgift är att hitta torkare som faktiskt är kompatibla med ditt fordon när det gäller storlek och fästpunkt. För att få torkarblad som faktiskt rensar bort vatten och skräp behöver de rätt passform.
TYPER AV TORKARE
För att ha kompatibla vindrutetorkare behöver du rätt typ. För de flesta fordonstyper finns det tack och lov en enda konventionell design som använder standard torkarbladsarm och gummikant. Armen passar in i en fjäderspänningsenhet som tvingar ner gummikanten på glaset för att skapa en bra barriär.
I allmänhet är denna konventionella typ avsedd att bytas ut som en hel enhet. Vissa äldre modeller finns där själva gummikanten kan bytas ut, men dessa blir allt mindre vanliga. Tack och lov är kostnaden för att byta ut hela armen liten jämfört med andra bildelar.
Det finns inte så många olika sorters torkarblad att välja mellan, men vissa bilar kan använda alternativa konstruktioner till den universella designen. Den vanligaste typen är balkbladet, vilket är ett torkarblad som inte har ett torkarblad. Istället för den yttre ramen har gummikanten en stålfjäder inuti själva gummit. Detta gör att det kan skapa ett jämnare tryck mot glaset. Dessa blir mer populära på grund av den ökade prestandan.
TORKARSTORLEK
Vindrutetorkare finns i en mängd olika storlekar för att passa de olika vindrutestorlekarna. Större storlekar är vanligare för större fordon som lastbilar och stadsjeepar. Utöver de olika längderna är det dock vanligtvis inga större skillnader i design eller prestanda. Som ett resultat är det bara viktigt att du får rätt storlek för ditt fordon.
Alla fordon har en storlek som du behöver hitta för att få rätt vindrutetorkare. Denna information finns ofta i bruksanvisningen eller på tillverkarens webbplats. Om du inte kan hitta denna information, gör det också enkelt om du kan fylla i märke, modell och år för ditt fordon.
BILAGSTYPER
Utöver storleken är det viktigaste med torkarkompatibilitet fästtypen. Sättet som torkarbladet fäster på pivoten beror på fordonet eftersom olika tillverkare använder olika redskapsdesigner. Med det sagt, det finns tre vanliga typer av fästpunkter som du sannolikt kommer att hitta:
- Hook-Slot: Dessa har en krok i änden som sveper runt en liten flik och på plats. Detta tenderar att vara den vanligaste typen av fäste.
- Stiftarm: Dessa har en liten stift som sticker ut från basen. För att fästa den behöver du bara trycka in stiftet i skåran.
- Rak ände: Dessa har en platt ände som glider på plats. En skruvmejsel är vanligtvis nödvändig för att ta bort det gamla bladet.
Den goda nyheten med bilagan är att olika design inte är kompatibla med andra. Som ett resultat är det svårt att gå fel så länge du är bekant med formen på slutet.
Inspektera och installera nya vindrutetorkare
Att byta dina vindrutetorkare är en av de enklaste underhållsuppgifterna du kan utföra på ditt fordon. Även om torkarbladen tenderar att hålla i några år, är det en bra idé att ta för vana att kontrollera bladen och byta ut dem om du märker någon större prestandaförsämring. När det är dags att byta ut bladen är det också en bra idé att inspektera de nya bara för att se till att de är i nyskick.
HUR MAN INSPEKTERAR GAMLA OCH NYA BLAD
Oavsett om dina torkare är fästa på bilen eller bara kommer ur lådan, är inspektionsprocessen i stort sett densamma. Du kommer att vilja kontrollera armen och gummikanterna för tecken på slitage, särskilt sprickor och revor som hindrar armen från att upprätthålla korrekt tryck på glaset. En snabb visuell inspektion räcker vanligtvis, så här är en snabb checklista med saker som ska testas:
- Titta över armen. Kontrollera om det finns några onaturliga böjar eller vridningar.
- Kontrollera gummikanten. Leta efter eventuellt slitage som sprickor.
- Testa torkarna med jämna mellanrum. För gamla torkare, använd lite torkarvätska för att blöta vindrutan och lyssna efter eventuella gnisslor eller obekväma ljud när torkarna rör sig.
Allt som ser ut eller låter onormalt kan vara ett tecken på att torkarbladet inte fungerar korrekt. För äldre blad kan du försöka lösa problemet om det är litet eller bara byta ut torkaren själv. För nya blad, fäst dem inte på bilen. Om möjligt, skaffa ett nytt par och returnera de defekta.
INSTALLERA NYA BLAD
De flesta torkarbladen bara glider och låser på plats på torkararmarna på fordonet. Olika tillverkare och torkartyper har olika redskapskonstruktioner – till stor del för olika fordon – så den exakta installationsprocessen kan vara olika. Mer information om att fästa och ta bort torkarbladen finns i bruksanvisningen.
För alla torkare, men här är de grundläggande stegen för att få torkarna utbytta:
- Ta bort den gamla torkaren. Det bör finnas någon form av flik eller glid nära armens bas som du kan låsa upp. När det är öppet, skjut bara ut torkarbladet ur tillbehöret och ställ det åt sidan.
- Fäst den nya torkaren. Ta den nya knivarmen och skjut in den i fästhuset. Du kan behöva flytta runt armen om det finns en krok på änden. Vid en viss tidpunkt bör du höra ett klick. Om inte, försök att sätta tillbaka låset manuellt.
- Testa den nya torkaren. Det är viktigt att se om torkaren sitter tätt och fungerar. Kör bara torkarna med torkvätskan ett par gånger och lyssna återigen efter eventuella ljud eller andra tecken på problem.
Armarna ska sitta hårt i fästet och utöva tryck på glaset under hela slaget. Om allt ser ut och låter okej, har du framgångsrikt bytt ut torkarna.
Vanliga frågor
F. Hur ofta ska jag byta vindrutetorkare?
- Eftersom den genomsnittliga livslängden för vindrutetorkare är två till tre år, kan du använda detta som den maximala tiden du bör vänta innan du byter ut dem. Att byta ut dem tidigare kan vara bra om du bor i ett område med frekvent väder som kräver användning av torkare eftersom kontinuerlig användning kommer att slita dem snabbare. I dessa områden rekommenderar vi att du inspekterar torkarna var tredje eller sjätte månad – åtminstone innan våren och sommaren börjar – för att se om de behöver bytas ut.
F. Hur lång tid tar det att byta ut en vindrutetorkare?
- Inte länge alls. De flesta vindrutetorkare är utformade för att snabbt komma på och av fordonet, även om detta beror på redskapets design. Det finns också en kort inlärningskurva om du inte har använt en specifik tillbehörsdesign, så var redo för lite försök och fel innan du är snabb med bytet.
F. Kan min bil använda konventionella blad?
- De flesta bilar är designade för att använda konventionella blad som standard. Eftersom detta är den vanligaste typen av vindrutetorkarblad, kör du förmodligen redan ett fordon som använder stilen. Om du kör ett fordon som har balkblad kan du dock förmodligen inte byta till balkblad eftersom infästningsstilen är annorlunda.
F. Kan min bil använda stråltorkarblad?
- Om din bil är designad för att använda ett konventionellt blad från originalutrustningstillverkaren (OEM), kan du med största sannolikhet också använda strålblad om du vill. Vissa människor tycker att strålbladen är bättre prestandamässigt, men det är mer en subjektiv sak än en klar fördel. Eftersom de är dyrare rekommenderar vi att hålla fast vid konventionella torkarblad på grund av tillförlitligheten och kostnadsbesparingarna.
F. Kan jag rengöra mitt fönster bara med vindrutetorkarbladen?
- Vi rekommenderar inte att du gör detta. Torkarbladen kan inte nå hela vindrutans yta, även om de rensar det huvudsakliga området du tittar igenom när du kör. Ännu viktigare är att de inte är lika effektiva som korrekta rengöringsverktyg och produkter som en mikrofiberduk, skrapa och något glasrengöringsmedel.
F. Är det dåligt att lämna vindrutetorkarna uppe?
- Medan ditt fordon är parkerat är det ingen skada att hålla dina vindrutetorkare uppe. Om det inte är kallt ute finns det dock inte så mycket anledning att göra det. I kallt väder är det smart att hålla dem uppe för att förhindra att motorn överbelastas och gummit skadas. I andra väderförhållanden är det dock inte stor skillnad om de är kvar uppe eller nere på fordonet.
F. Vilket är det bästa märket för vindrutetorkare?
- Det finns många fantastiska torkarbladsmärken som Rain-X, Bosch, Trico, Acdelco, Anco och fler. Det finns inte ett bästa varumärke eftersom var och en erbjuder något som är lite annorlunda än de andra, så det lönar sig att göra lite research. Välj märke med de produkter som passar dina behov bäst.