Vi skickar inom 1-2 dagar!

[TOP_IN_SMALL]
Laddar en massa information...
Loading...

 

Att välja en 2-taktsolja

 

Med ökande effekt och ökande miljöhänsyn blir korrekt smörjning ännu viktigare för motorernas drift och livslängd.

Det viktigaste att tänka på när man väljer en olja är att motorer kräver olika kvaliteter och varje ägare måste förstå sin motors behov och specifikationer för att välja en olja därefter.

Grundläggande smörjolja
ger en vätskekudde som förhindrar direkt metall-till-metall-kontakt, vilket sliter på motorn. Men det är bara början på dess funktioner.

Motorolja innehåller också tillsatser för att förhindra korrosion och rost, vilket är viktigt för motorer som står stilla i månader under lågsäsong. Eftersom tvåtaktsmotorolja går genom förbränningskammaren måste den blandas med bränslet för att brinna så rent och fullständigt som möjligt.

Tändstift, ringar, kanaler och avgasventiler får inte nedsmutsas med förbränningsavlagringar; och avgasrök måste minimeras om de inte kan elimineras. Slutligen bör olja inte orsaka obehagliga sensoriska effekter, såsom kvardröjande lukter eller brännande ögon.

Samtida snöskotermotorer - särskilt de mer sofistikerade designerna med variabla avgasventiler - har specifika smörjkrav som skiljer sig avsevärt från motorcykel-, marin- och andra tvåtaktsmotorer på grund av unika driftsmönster och användning i kallt väder.

 

Alla motortillverkare ställer minimikrav för smörjning, och alla stora snöskotertillverkarna säljer sina egna märken av olja som är speciellt utvecklade av tredjepartsleverantörer för att möta deras motors behov.

Garantitäckning
Alla de stora snöskotertillverkarna rekommenderar exklusiv användning av sin olja, vilket innebär att om du använder något annat kan du få problem. Men det finns också en myriad av eftermarknadsoljemärken tillgängliga - var och en påstår sig vara det bästa. Vem ska man tro och varför?

Låt oss börja med garantitäckning. Att använda olja som inte uppfyller tillverkarens driftskriterier kan definitivt leda till problem - allt från dålig prestanda till rent motorfel. Användning av otillräcklig olja kan också ogiltigförklara garantin.

Så vad ska du göra? Se först i bruksanvisningen efter information om din motors krav. Sedan finns det två grundläggande val: Använd den av tillverkaren rekommenderade oljan eller lär dig om tvåtaktsolja och gör ett välgrundat val av en eftermarknadsprodukt.

Göra valet
Om du vill hålla saker och ting enkla är valet enkelt. Du kan inte gå fel med tillverkarens olja. Den har trots allt utvecklats för att uppfylla kraven på din snöskoters motor.

Men vad händer om du har en motor som har justerats för att producera mer kraft? Eller tänk om du vill ha en produkt som är renare brännande, miljövänligare eller billigare än tillverkarens rekommenderade olja? Det är här det börjar bli komplicerat.

Först, uteslut att välja olja enbart på pris. Du har mycket pengar investerat i din snöskoter, så varför skulle du välja en av de viktigaste förbrukningsvarorna som krävs för maskinens välmående utifrån pris? Var inte slant klok och pund dum.

Hur är det nu med andra märken som hävdar att de är bättre och kommer att göra fantastiska saker för en motor? Var försiktig. Det finns oseriösa försäljare där ute, och de letar definitivt efter godtrogna skoteråkare. Sedan finns det andra som säljer olja som verkligen inte lämpar sig för en racing maskiner, särskilt de högpresterande kraftventilmotorerna som är populära i snöskotrar nuförtiden.

Navigera i certifieringslabyrinten
De flesta allmänna tvåtaktsoljor är nu formulerade för att uppfylla kraven för båtmotorbruk. Varför? Eftersom båtar är den vanligaste applikationen. Snöskotrar är dock inte båtar och har avsevärt olika smörjkrav.

Båtmotorer har inga variabla avgasventiler. Andra marina applikationer inkluderar en lägre specifik effekt, oförändrade gasspjällslägen under långa tidsperioder och utsläpp av avgaser direkt i vattnet i stället för luften.

Det finns också andra faktorer inblandade, inklusive typisk omgivande lufttemperatur, typ av motorkylning och till och med hänsyn till oljelagring. Så se upp: Det kan stå snöskoterolja på etiketten, men det är fortfarande båtmotorolja inuti om TC-W3 är den enda certifieringsbetyget den uppfyller.

10 intressanta fakta om jordens hav

Många högkvalitativa TC-W3-oljor fungerar utmärkt i många snöskotermotorer. Men TC-W3-oljor av lägre kvalitet ger inte tillräcklig smörjning och skydd för vissa snöskotermotorer. Ingen av de tre nordamerikanska snöskotertillverkarna anger användning av TC-W3-olja i sina bruksanvisningar. Bombardier säger till sina kunder att de inte ska använda den och rekommenderar API-TC-klassad olja istället.

American Petroleum Institute (API), Japanese Automotive Standards Organization (JASO) och International Standards Organization (ISO) utvärderar och betygsätter också tvåtaktsoljor. De två sistnämnda har klassificeringssystem som delvis utvecklats för att möta de specifika behoven hos skotermotorer.

Det senaste API-betyget för tvåtaktare är TC. Även om API:et inte längre upprätthåller detta som en aktiv standard, är det fortfarande en branschreferens.

Tills nyligen var JASO:s högsta oljebetyg FC, och du kommer att fortsätta att se detta listat på många ställen. Men det hårdare FD-betyget är nu tillgängligt, och vissa företag har uppgraderat sina produkter. JASO-FC-standarden är också viktig eftersom den innehåller ett test för att specifikt mäta avgasrök. Så JASO-FC och det efterföljande FD-testet är nyckeln till synliga avgasutsläpp. JASO FB och FA erbjuder mindre, men fortfarande acceptabel, prestanda.
ISO-L-EGD är den bästa europeiska tvåtaktsstandarden, med EGC och EGB som lägre prestandanivåer. Ett plustecken efter bokstäverna (EGD+) betyder att betyget överskrids betydligt.

Vinteranvändning är verkligen annorlunda.
Flytpunkten är en annan viktig anledning till varför det är vettigt att välja olja som utvecklats speciellt för snöskoter.

Flytpunkten är den lägsta temperatur vid vilken en vätska kommer att röra sig på grund av tyngdkraften. Även om flytpunkten inte indikerar en lägsta temperatur vid vilken motorn kommer att starta, säger den oss något om oljans fysiska egenskaper vid en lågtemperaturstart, vilket är viktigt eftersom start är då det mesta slitaget på motorn inträffar.

Tvåtaktsoljor som främst utvecklats för båtmotorer har vanligtvis flytpunkter som ligger betydligt över de djupfrystemperaturer som snöskotrar tål. De flesta oljor som är framtagna speciellt för snöskoter inkluderar ingredienser som sänker detta statistiska mått till minst minus 40 grader.

Högpresterande applikationer
De flesta kunniga användare föredrar nu helsyntetisk olja för racing och andra högpresterande applikationer. Syntetiska blandningar accepteras alltmer som billigare alternativ för både tävlings- och spåranvändning.

En accepterad teknisk definition av termen "syntetisk" olja diskuteras ofta. Till att börja med kan syntetiska oljor byggas med ett antal olika basföreningar. Införandet av syntetiska blandningar, som kombinerar betydande mängder naturliga och konstgjorda basråvaror, har ökat förvirringen.

De diesterbaserade helsyntetiska oljorna, inklusive Spectro Syn-Sno och Castrol R2 Snow, är kända för stor smörjighet, slitageskydd och förmåga att blanda med bensin och alkohol. Esterbaserad syntet är inte nytt. De har använts i racerslädar, racercyklar, racersågar och andra prestanda tvåtaktsapplikationer i mer än 30 år.

Även om de tenderar att vara dyra, erbjuder dessa produkter även andra fördelar, inklusive praktiskt taget rökfri och luktfri drift, låg flytpunkt, inga askrester och förmågan att hålla kraftventilerna rena.

Rätt Del

Vi hjälper dig välja rätt del

Chat-Support

Måndag - Torsdag: 9:00-16:00

Hitta snabbt

delar till din bil

Låga Priser

Prispressaren på nätet

Denna sida använder cookies, genom att forsätta surfa godkänner du detta.