Varför vibrerar det i ratten när jag bromsar?
Bromsvibrationer, eller vad som också kan kallas skakning eller pulsering, är ofta resultatet av att delar av bromsskivan är tunnare på ett ställe.. När bromsarna ansätts kommer bromsbeläggen att pressas av bromsoken mot dom ojämna delarna av bromsskivan, som föraren känner genom pedalen eller i ratten. Rost och smuts kan också byggas upp på en bromsskiva och orsaka mindre vibrationer i fordonet.
En bromsskivas tjocklek behöver bara variera med några tusendelar av en mm för att föraren ska känna vibrationer i bromspedalen eller i ratten. I allvarligare fall av skeva bromsskivor kan hela fordonet skaka eller ratten dra när föraren bromsar.
En orsak till skeva bromsskivor är att bromsbeläggen, friktionsmaterialet som pressas mot rotorerna, inte släpps helt av bromsoken när du tar bort foten från pedalen och orsakar friktion när hjulet roterar. Om fordonets belägg "släpar" på rotorerna för länge kan bromsskivan och/eller beläggen skadas.
I vissa fall kan skeva bromsskivor återvändas (svarvas) på en bromssvarv för att skapa en jämn, jämn och fin yta, för att stoppa skakningen förutsatt att det finns tillräckligt med material kvar på bromsskivan. Att ytbehandla bromsskivor för att göra dem släta kräver att man svarvar bort det översta metallskiktet. Om för mycket av bromsskivan tjocklek redan har använts, bör skivan bytas ut mot en ny för att bota bromsvibrationerna.
Snarare än skivbromsar med skivor fram och bak, har vissa fordons bakhjul fortfarande trumbromsar där bromsbackar (i huvudsak böjda bromsbelägg) pressas utåt mot trummans väggar för att bromsa hjulet. Trummorna kan också slitas ojämnt och vibrera. Dessa vibrationer eller skakningar i fordonet kan lösas genom att svarva trumman.